To dla mnie zaszczyt, że zostałam zaproszona do grona osób z którymi Fashion Biznes rozmawia o odpowiedzialnej modzie. Wydaje się, że tą rozmową otwieram cykl podobnych wywiadów. Na kolejne czekam niecierpliwie, a Was zapraszam do przeczytania tej krótkiej rozmowy .

Jak zaczęła się moja przygoda z modą odpowiedzialną?

W moim przypadku to sprzężenie kilku rzeczy. Po pierwsze od zawsze fascynowała mnie moda. Już kiedy byłam dzieckiem zwracałam uwagę na ubrania, uwielbiałam patrzeć na ludzi, którzy strojem wyróżniali się z tłumu, komunikowali nim światu kim są, co robią. I pamiętam moment kiedy moda zaczęła mnie irytować, denerwowało mnie, że słyszę o kolejnym nowym hicie, który „trzeba mieć” i zdumiewało to, że kupujemy „markowe” ubrania choć gołym okiem widać, że to jakościowa katastrofa. Uważam, że od momentu kiedy światem zawładnęło fast fashion, co chwilę zmieniające się trendy, zatraciliśmy jakość, styl, klasę i niestety doskonałych rzemieślników.

Ogromnie lubiłam słuchać opowieści mojej babci i mojej mamy o ubraniach, które się kiedyś szyło, o sukienkach, o których były w stanie opowiadać z detalami. Zaczęłam się zastanawiać, dlaczego przetrwały płaszcze, torby, buty, zegarki sprzed kilkudziesięciu lat, a to, co kupujemy w sklepach jest bezużyteczne po krótkim czasie. Moja zmiana myślenia o tym, co chcę nosić, myślenia o modzie, której jeszcze wówczas nikt nie nazywał odpowiedzialną, nastąpiła także dzięki temu, co robię zawodowo. Od kilkunastu lat zajmuję się społeczną odpowiedzialnością biznesu i zrównoważonym rozwojem. Dzięki temu miałam dostęp do wiedzy, która bardzo wyraźnie pokazywała, na czym polegają mechanizmy globalnego biznesu, jakie są tego koszty społeczne i środowiskowe. A przemysł odzieżowy to druga najbardziej zanieczyszczająca środowisko branża. To jest też kwestia potrzeby spójności – prowadzę firmę, doradzam innym, jak wdrażać strategie zrównoważonego rozwoju i prowadzić odpowiedzialny biznes, i uważam, że to tym bardziej obliguje mnie do odpowiedzialności w różnych wymiarach. Tak się zaczęło wiele lat temu na polu prywatnym, a kilka lat temu zaczęłam pisać bloga How to Wear Fair?, bo to było idealne połączenie moich dwóch zainteresowań odkrywania jakości w modzie i etyki w biznesie. Moim celem było i jest uświadamianie konsumentów, bo bez nich społeczna odpowiedzialność biznesu to niestety często fikcja…..

Ciąg dalszy wywiadu

 

 

W górę